Minecraft

I den trean jag jobbar i för tillfället tänkte vi jobba lite med minecraft på ipadarna. Jag har delat in klassen i par. De som aldrig/lite har spelat minecraft förut jobbar ihop med någon som kan spelet. Den som har spelat tidigare har då som uppgift att lära kamraten. Vi skapade en gemensam värld. Tanken var att vi skulle kunna bygga på två ipads samtidigt men vi har inte fått till det med vårt nätverk. Det fick bli att turas om på den ena iPaden. Varje par skulle bygga sig ett hus och sätta upp en skylt utanför med sina namn på. Om man hann skulle man också inreda huset. Varje par får i första omgången 1 lektion, ca 80 min, till sitt bygge. Båda paren som har byggt idag hann nåde bygga och inreda. Tyvärr slutade dagen i en mindre tragedi. På slutet när andra paret jobbade råkade en brand starta. Trots tappra försök att släcka branden gick det inte att rädda husen. Vi fick prata i klassen och alla tog det väldigt bra. Efter dagens äventyr har vi ändrat oss till en helt platt värld. Jag hade en tanke på att vi kanske skulle göra en värld till varje par, i fall tex fler bränder skulle inträffa, men barnen verkar fortfarande tycka att vi ska ha en gemensam värld. Positiva tankar tycker jag. Fortsättning följer…

Kommentera

