Lärplattor i den tidiga läs- och skrivinlärningen. Joachim Thornström.

Joachim Thornström har bakgrund som lärare och IT-samordnare i Ystads kommun och driver sajterna Skolväskan och Skolappar. Han har varit ansvarig för arbetet med ”Att skriva sig till läsning 2.0” i sin kommun sedan åtta år tillbaka. Med hjälp av förmågan att läsa och skriva kan vi kommunicera, förmedla erfarenheter och uttrycka känslor. Idag har vi tillgång till långt fler redskap än vi tidigare haft för läs- och skrivinlärning, redskap som ger nya möjligheter att arbeta med textrörlighet. Joachim kommer tala om hur man kan använda lärplattor i den tidiga läs- och skrivinlärningen.

Efter att ha stått i kö i 30 min kom jag ändå inte in på denna föreläsning. Det var en sk tyst föreläsning vilket betyder att de som lyssnade hade hörlurar som de fick ljudet igenom. Bra för de som satt på föreläsningen mindre bra för oss som ville ”tjuvlyssna” utanför. Jag försökte stå utanför och i alla fall se på hans slides menman blev inte jätteklok av det. Efter ungefär halva föreläsningen hade jag turen att det var en dam som gick så jag kunde smita in och ta hennes plats. Det är inte helt lätt att komma in mitt en föreläsning men några app-tips för ipad fick jag med mig.
DJ Doris. Ett lite annorlunda sätt att träna på att spåra bokstäverna. Appen visar före och eleven skriver efter och Doris rockar loss.
Skolstil2. En app jag känner att vi ska köpa. Talande tangentbord. Många skriver sina texter i appen för att sedan klistra in texten i andra program/appar.
Skriv och läs. En app där man kan lägga in bilder och skriva till. Skillnaden här är att Det finns två rutor att skriva i. En där eleven först skriver son text och sedan en ruta under där läraren ska ”översätta” elevens text.
Story Creator Pro. Ytterligare en takt där man kan skriva till bilder. Det som utmärker den här är att du kan spela in ljud till det du skrivit. Sen kan du i ljudspåret markera och skriva in orden du läser så att den färdiga upplevelsen blir lite som karaoke där man kan följa med i texten när den läses upp.
Story Wheel. App där man tränas på att prata om olika saker. Bilder snurras fram på ett hjul och det gäller att få ”sagan” att fortsätta bild efter bild.
Snapguide. Från början en app för att göra recept men fungerar även i skolan värld. Använd appen för att göra beskrivningar steg för steg med hjälp av text och bild.

Joachims sida på nätet.
Twitter @joachimth

Kommentera

