Digitala skollyftet

Jag anmälde mig tidigt till det digitala skollyftet men fick inte tummen ur förra veckan att komma igång. Tänkte ta tag i det nu och börjar med presentationen och mina mål för digiskol.

Jag heter Emelie Öhrn (@emelieohrn) och jobbar på Nödingeskolan F-3 i Ale Kommun. Från att länge ha känt mig som en ganska ny lärare har jag nu börjat inse att jag nog är ganska gammal. Jag tog min lärarexamen i dec-99. Då hade jag läst och blivit lärare i matematik och no för år 1-7. Eftersom jag redan då visste att jag ville arbeta med de yngre barnen läste jag till svenska och bild med behörighet upp till trean. Redan då var jag mycket intresserad av IKT och skrev mitt examensarbete om ”Flickors respektive pojkars attityder till datoranvändning i skolan.” Arbetet gjordes genom intervjuer i en årskurs 3 på den skola som jag nu jobbar på. Även om det på den tiden handlade om stationära datorer i klassrummen var det en bra början till det som idag är Ale Kommuns en-till-en-satsning där alla elever i den kommunala skolan från år 1 har en egen dator.
Förutom att vara klasslärare för en årskurs ett är jag sedan några år tillbaka också skolans IKT-guide. Jag brinner för att få in IKT som en naturlig del av undervisningen och drar mig inte försatt prova nya saker med min klass. Det vi vi gör ska känns viktigt och meningsfullt och även eleverna bloggar. Att de bara har gått i skolan i ett par månader och flera inte kunde läsa när vi började hindrar inte oss. Vi hjälps åt och tillsammans klarar vi mycket!

Mitt mål med att vara med på det digitala skollyftet är att få igång ett bättre arbete med den här bloggen.
Jag vill att bloggande ska bli mer regelbundet och att inläggen ska få bättre innehåll.
Jag hoppas hitta andra som vill jobba med bloggande och hur vi kan stötta varandra i vårt bloggande.
Via Twitter har jag hittat mitt utvidgade kollegie som har gett mig så många bra idéer och tips och jag hoppas att jag med hjälp av bloggen ska blir bättre på att nu också ge tillbaka.

Kommentera

