Lärartyckare #62

I dag tar jag över som lärartyckareefter Bodil. När jag bestämde mig för att bli lärare var jag 18 år. Jag valde det för att jag ville jobba med barn. Det fanns ju några olika jobb med barn att välja på men lärare blev det. Idag vet jag att det är så mycket mera än att jobba med barn att vara  lärare men jag ångrar ändå inte mitt val för en sekund. Tänk att ha ett jobb där ingen dag är den andra lik. Det kommer alltid hända nya saker och jag kommer hela tiden få lära mig nya saker. Vilken lycka! Ibland när jag kanske inte haft en fullt lika rolig dag kan det ju hända att jag kommer hem och sätter mig i soffan och önskar att man hade jobbat i affären eller kanske på ett kontor. Ett jobb där man slutar jobba när man går hem och det alltid blir som man har tänkt sig. Men så tänker jag lite till och då kommer jag alltid på hur tråkigt och enformigt jag skulle tycka att det skulle vara. Att dag efter dag göra samma saker på samma sätt och att det alltid skulle bli som jag har planerat. Så trist! Det är tur att man har sitt lärarjobb, där alla dagar är olika och där man har turen att få träffa alla dessa härligt elever som gör att varje dag blir unik.
Jag har också turen att få jobba i Ale kommun som de senaste åren har satsat på en-till-en, alltså en dator till varje elev. Vi har valt att satsa från de yngre eleverna och uppåt vilket innebär att jag som jobbar på lågstadiet har fått ett fantastiskt redskap att arbeta med tillsammans med eleverna. Att få vara med om att se hur mitt arbete har förändrats till så mycket roligare är en upplevelse som jag är väldigt glad för. Att få se hur eleverna snabbare lär sig läsa och skriva och hur vi tidigt kan göra givande uppgifter som är värklighetsförankrade är otroligt stimulerande även för mig dom lärare. Efter sommaren börjar ”min” klass trean och jag längtar redan till allt roligt vi ska göra tillsammans då.

Vill ni se mer av vad jag och min klass hittar på på alla våra olika och unika dagar så finns det i min klassblogg på Emelies klassblogg
image

2 thoughts on “Lärartyckare #62

Kommentera

