Sammanfattning av en måndag vt år 2.

Jag tänkte att jag skulle sammanfatta vad vi har gjort idag. När jag tittar tillbaka på dagens bilder inser jag hur mycket vi faktiskt använder datorn i undervisningen. Det är roligt att se att det har blivit ett naturligt redskap för mig och klassen att använda.
Vi börjar morgonen med tyst läsning. När någon är klar med en bok skriver de en bokrecension i power point. Vi tränar på författare, illustratör, handling och omdöme på boken. Vi tränar också stor bokstav, punkt och stavning.
Måndag morgon innebär att alla elever bloggar om helgen. När lektionerna drar igång ”på riktigt” börjar vi alltid måndagarna med att alla få skriva i sina bloggar om helgen. Det skrivs massor! Många har så mycket att skriva att de gärna vill sitta på rasten och skriva också vilket självklart går bra. Det är kul att se hur roligt det är. Även här tränas det på stor bokstav, punkt och stavning. När de lämnar kommentarer pratar vi massor om hur viktigt det är att säga snälla saker på internet och hur lätt saker kan missuppfattas när man skriver kommentarer.
Så här kan ett inlägg se ut. Någonstans mellan 200-300 ord är inte ovanligt i deras inlägg.
Efter första rasten har vi mattegenomgång med interaktiv genomgång. Vi använder oss av våran Mimio och så har vi köpt genomgångar till vår mattebok från Sanoma Utbildning. Eleverna lyssnar dels på mig men får också komma från och klicka och svara under genomgången.
Veckans halvklass i svenska ska handla om personbeskrivningar i power point. Vi gör en variant på spelet Vem där? Alla får en hemlig person i klassen som de sedan ska beskriva i power point. Vi använder oss av animeringar för att få fram en ledtråd i taget. Senare i veckan ska klassen på gissa när alla får redovisa sina beskrivningar.
SO-lektion och vi tränar på kontinenterna. Vi använder kartor som finns i vår Mimio.
Sedan ”spelar” eleverna Seterra som är ett gratisspel där man bland annat kan träna på just kontinenterna.
Vi avslutar med att alla bloggar om dagen och vad man har lärt sig. Vi försöker mer och mer få in att de ska fundera och skriva vad de har lärt sig under dagen och inte bara vad de har gjort.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s