När man ska lära sig att skriva berättelser i Power Point.

När man ska lära sig att skriva berättelser i Power Point på datorn kan man ju göra på två sätt. Antingen så berättar fröken hur man gör eller så gör man som vi gjorde idag. Vi lät mina 20 elever i år 2 får lära var sin elev i skolår 1. 🙂

Det första som hände var att vi kom på att idag var det ju fredag och ettornas datorfria dag. Vi löste det enkelt genom att de fick jobba på samma dator som sin två. Så började med att para ihop eleverna två och två och berätta igen snabbt vad som skulle göras. 40 elever i samma klassrum satt igång direkt och skriva febrilt. Ettorna fick sköta tangenterna och tvåorna förklarade och visade. De lärde ut hur man gjorde nya sidor i Power Point och hur ord och stavningskontroll fungerade. Tvåorna fick känna sig stora och tog hand om sin etta. Många lät ettan bestämma handlingen och jättefina berättelser på upp mot 10 sidor eller mer växte fram under de 45 minuter som lektionen varade. Att vi hade 40 elever i samma klassrum märktes inte och jag och ettornas fröken gick omkring och hjälpte de som behövde hjälp (och jag fick bara frågor om stavning) med ett stort leende på våra läppar hela tiden. Det var en helt fantastisk lektion som man kommer leva på länge. Extra bevis på hur bra det blev var efteråt när flera av mina tvåor kommer fram till mig och berättar hur roligt de tyckte att det var och att de ville göra det igen! Bättre betyg kan man ju inte få. 🙂
Annonser

2 thoughts on “När man ska lära sig att skriva berättelser i Power Point.

  1. Maria skriver:

    Det låter som en helt fantastisk lektion, snacka om att få med många punkter ur läroplanen: förmåga till inlevelse, anpassning till varje elevs förutsättningar och behov, inhämta kunskaper, leva sig in i och förstå andra människors situation, utveckla känsla för samhörighet, utveckla nyfikenhet och lust att lära, utveckla sitt eget sätt att lära, utveckla tillit till sin egen förmåga, känna trygghet och lära sig att ta hänsyn och visa respekt, i samspel med andra, lära sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra, ta personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan,få pröva olika arbetssätt och arbetsformer o.s.v.

    Hatten av för pedagogerna och eleverna i de här två klasserna!

    /Maria Giuliano

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s